studentskafferiet.blogg.se

Julgodis

Publicerad 2012-12-06 14:42:52 i

Snöovädret igår gjorde det i stort sett omöjligt att gå ut men jag trotsade vädret och lyckades gå de 200 metrarna till affären och köpa vit choklad så att jag kunde göra lite julgodis, något som var passande en snöig och vintrig dag.
Mariannetryffeln som jag gjorde blev otroligt god!

30 st Mariannekarameller
250 gram choklad, jag blandade ljus och mörk blockchoklad.
1 dl vispgrädde
Drygt 100 gram vit choklad

Krossa karamellerna noggrant, till exempel genom att lägga dem i en plastpåse och krossa med kavel, och se till så att det inte är några stora bitar kvar.
Värm grädden i en kastrull och rör i finhackad choklad och karamellbitarna, blanda tills allt har smält.
Låt blandningen svalna en timme i kylen, forma sedan bollar av smeten, det blir ungefär 35-40 stycken, och sätt in i frysen i en kvart.
Smält den vita chokladen och doppa bollarna med hjälp av en gaffel. Låt chokladen stelna och förvara dem sedan i kylen. (Eller ät upp)

Kommentarer

Postat av: Ellen

Publicerad 2012-12-07 11:49:04

Dom där verkar ju toppen! Såna vill jag göra. Fråga bara: smälter du den vita chokladen direkt i kastrull eller i vattenbad?

Svar: Det tycker jag att du ska göra! Jag smälte den vita chokladen i vattenbad, jag skulle tro att det är smidigast. :)
klaraochrebecca.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela